STAP 1: How I react on people, and how people react on me.

Van fotografie word altijd gezegd dat objectiviteit niet bestaat. Dat elke foto die je maakt, niet alleen iets over de gefotografeerde situatie verteld, maar ook juist over jou als fotograaf. Dit gegeven wilde ik op een simpele manier onderzoeken. Ik ben naar het mosveld gegaan, waar zaterdags altijd markt gehouden word. Heel noord is er aanwezig, er heerst een soort gezelligheid die ik alleen maar ken uit een meer dorps leven. Ik heb daar een aantal mensen geportretteerd. Aan elke geportretteerde vroeg ik of hij/zij ook een foto van mij kon maken.
Ik wilde onderzoeken of het portret wat van mij gemaakt werd, ook iets vertelde over de persoon die mij gefotografeerd had. Bovendien vind ik dat je best wel veel van iemand vraagt, als je iemand wilt portretteren. Je word geacht je kwetsbaar op te stellen, en je vast te laten leggen door iemand die je niet kent. Ik was benieuwd of ik daar iets voor terug kon doen. Misschien zou de verdeling gelijker zijn, als zij mij ook vast mochten leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten