BOTER REUZEL SMOUT

Ik sprak eind vorige week tante Tiny, een dame die haar halve jeugd doorgebracht heeft in Amsterdam-Noord. Ons gesprek begint met wat standaardvragen, het lijkt alsof ik de vragen uit haar moet trekken. Ze is het niet zo gewend om met vreemden te spreken: "Sociaal ben ik wel hoor, maar met de mensen hier, uit de straat, op de hoek. Je kent het wel".

Wanneer we het hebben over stamppot, komen de tongen ineens los. Ze haalt haar neus op bij mijn zuurkool met blokjes geroosterde pompoen,appel en ricotta. Laat staan een boerenkool met paprika, pijnboompitten en pesto, zonder worst. ZONDER WORST?! Met glanzende ogen en wilde armgebaren (ik heb geloof ik vijf minuten als een debiel geglimlacht, ik vind zulk oprecht enthousiasme altijd vermakelijk en ontroerend tegelijk) vertelt ze hoe de stamppotten vroeger echt lekker waren 'met alles erop en eraan hoor. en niks geen gezeur over een goeie hoeveelheid vet erin'.

Interessant is ons gesprek dat hieruit voortkomt. De vrouwen met kinderen in haar supermarkt, ziet ze mandjes volladen met magere kaas, vegetarische burgers en allerhande mueslirepen, frisdrank zonder suiker. 'Smakeloze meuk, as je het mij vraagt'. Deze zelfde vrouwen, hebben kinderen die nog voor ze de straat uitgewandeld zijn sochtends, een zak chips opentrekken. Deze zelfde kinderen drinken pakjes limonade en repen ontbijt als ware het gezonde snacks. 'Vroeger kregen we ontbijt, lunch en avondeten. En dan veel he, en goed, en lekker vet. En tussendoor klaagde je niet dat je meer wilde, je speelde gewoon en vergat de tijd. Roepen moesten ze ons! Roepen. Dat het eten koud stond te worden. En geen van ons was dik he, nergens waren dikkerdjes zoals je ze nu ziet.'

Als ik Tiny vraag wat volgens haar de grootste oorzaak is van het groeiende aantal te dikke kinderen in haar buurtje, verbaast haar antwoord me: 'De kinderen van tegenwoordig zijn kleine rubensprinsjes, porseleinen poppetjes. Zet ze binnen, op een stoel, voor de televisie met makkelijk te verteren programma's en makkelijk te verteren eten. DIK zullen ze worden, ontieglijk dik met dichtgeslibde aders.. maar ze zullen in elk geval niet breken. We handelen tegenwoordig allemaal uit angst. Bang om een stootje te krijgen, bang om op je bek te gaan." Ik glimlach, en vraag Tiny om haar recept voor boerenkool MET spekjes MET worst MET reuzel en MET een extra lepel jus.

  Ingredienten voor 4 personen

1 kg aardappelen
4 worsten, goeie kwaliteit!
300 g gerookte spekblokjes
boerenkool, 1 zak of 1 hele kool
halve liter bouillon, liefst zelf getrokken
100 g smout (of reuzel --> buikvet van varken)
4 varkenskoteletten

Schil de aardappelen en snijdt ze in kleine blokjes. Kook deze gaar.
Smelt de helft van de smout in een braadpan, en stoof de kool op zacht vuur. Verdeel de spekblokjes, de bouillon en naar smaak peper en zout eroverheen. Laat het een uur sudderen op zacht vuur, roer halverwege om. Bak de worsten zo'n twintig minuten voor het einde van de baktijd van de kool, in de rest van de smout.
Giet het bakvocht bij de kool. En stamp deze samen met de aardappelen tot boerenkool.
Verdeel over de borden, serveer met worst. (En als je echt een vullende wintermaaltijd wil, geef je er niet alleen worst, maar ook lekker vette varkenskoteletten bij: mij nog iets te heftig, maar misschien het proberen waard na de eerste schaatstocht deze winter...)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten