VERHALEN VAN NOORD

Mijn twee grote fascinaties voor 'eten'  en 'verhalen' samenbrengen in het stadsdeel boven het IJ: verhalen uit de keukens van Noord. Dat wilde ik, maar hoe het te bereiken?
Vorige week heb ik envelopjes in brievenbussen van de Niewendammerstraat gedaan, in de hoop een woordassociatiereeks te creeeren.
Op zaterdag 29 september was er een Modestraatfeest, waarop Zindzi portretfoto's heeft gemaakt en Lisa recepten heeft uitgewisseld. Er zijn veel contacten gelegd die dag (onder andere een afspraak om bij iemand thuis te gaan koken!), maar ook hebben de anderen namens mij een rol bakpapier opgehangen waarop mensen hun ontbijt konden uittekenen. De mooiste was toch wel van een klein meisje dat iedere ochtend ontbijtgranen had, weergegeven door een illustratie van een grote kom tot de nok toe gevuld met: 'korenvlees' (spreek dat maar hardop uit).

Zelf heb ik deze week twee interviews met mensen die al hun hele leven in Noord wonen. Ik neem een fototoestel mee, geluidsapparatuur, en (als ik aan een goede camera kan komen) ook een filmcamera.
Ik wil erheen gaan met een aantal gerichte vragen (wat was het lievelingsgerecht toen je klein was, van welk gerecht gruwelde je, welk ouderwets keukengerei staat je het meest bij, aten jullie enkel hollandse pot). De definitie van een interview is, volgens Van Dale:

in·ter·view [intərvjoeː] (hetomeervoud: interviews) 1vraaggesprek

En een gesprek is 'een mondelinge conversatie waarbij informatie uitgewisseld wordt' (online encyclopedie). Wat ik met al deze aangehaalde definities wil aangeven: ik zie het interview als een gesprek waarbij beide partijen reageren op elkaars verhalen, vragen en antwoorden.

Ik ben benieuwd naar de verhalen die loskomen. Maar ook naar welke volgende stappen dit in leven gaat roepen: leidt het gesprek met de een me naar een favoriete winkel van vroeger, die nog altijd bestaat? Leidt het me naar een volgende gesprekspartner? Misschien dat ik een diner kan organiseren voor alle geinterviewden, in de Modestraat, waarbij alle lievelingsgerechten van weleer op tafel komen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten